1. Pengenalan
Rancangan Perniagaan atau ringkasnya RP ialah sebuah dokumen bertulis yang memberi keterangan berkenaan perniagaan atau projek yang hendak dijalankan secara menyeluruh.RP juga dikenali sebagai kertas kerja atau kertas projek.Maklumat yang dimuatkan di dalam RP akan menghuraikan tentang daya maju sesuatu projek atau perniagaan yang dirancangkan serta stratergi-stratergi yang akan dilaksanakan.
2. Format Rancangan Perniagaan
Format RP mengandungi enam bahagian utama iaitu :
2.1 Bahagian Awalan
2.2 Rancangan Pengurusan
2.3 Rancangan Pemasaran
2.4 Rancangan Operasi
2.5 Rancangan Kewangan
2.6 Bahagian Akhiran
3. Bahagian Awalan
Bahagian awalan RP mengandungi pekara-pekara awal yang disediakan bagi sesuatu RP. Pekara-pekara yang dimuatkan di dalam bahagian awalan ialah :
3.1 Surat Iringan
3.2 Tajuk Halaman Hadapan
3.3 Halaman Isi Kandungan
3.4 Ringkasan Eksekutif
3.5 Pendahuluan
3.6 Tujuan
3.7 Profil Perniagaan
3.8 Profil Usahawan
4. Rancangan Organisasi
Rancangan
Organisasi merancangkan semua stratergi pentadbiran bagi sesuatu perniagaan
supaya semua sumber dapat digembeling dengan efisyen bagi mencapai matlamat
perniagaan tersebut. Pekara-pekara yang perlu disediakan oleh usahawan di dalam
Rancangan Organisasi ini ialah seperti berikut :
4.1 Pengenalan
Organisasi
4.2 Carta
Organisasi
4.3 Jawatan
serta Bilangan Pekerja Pentadbiran
4.4 Huraian
Tugas
4.5 Kelayakan
4.6 Imbuhan
: Gaji, KWSP, PERKESO & lain-lain
4.7 Senarai
Keperluan Pejabat
4.8 Susun atur
Ruang Pentadbiran
4.9 Bajet
Organisasi
5. Rancangan
Pemasaran
Merupakan
aspek terpenting yang menilai daya maju sesuatu perniagaan. Jesteru, kejayaan
sesuatu perniagaan bergantung kepada kemampuan usahawan menawarkan produk atau
perkhidmatan mengikut kehendak dan keperluan pasaran. Rancangan pemasaran juga
merancangkan semua stratergi pemsaran bagi sesuatu perniagaan dapat digembeling
dengan efisyen untuk mencapai matlamat perniagaan. Oleh demikian RP perlu
dibuat dengan teliti.Pekara yang perlu disediakan merangkumi :
5.1 Produk
atau Perkhidmatan
5.2 Sasaran
Pasaran
5.3 Saiz
Pasaran
5.4 Pesaing-Pesaing
Utama
5.5 Syer
Pasaran
5.6 Jangkaan
Jualan
5.7 Strategi
Harga
5.8 Strategi
Edaran
5.9 Jawatan
seta Bilangan Pekerja Pemasaran
5.10 Huraian
Tugas
5.11 Kelayakan
5.12 Imbuhan
: Gaji & Faedah
5.13 Senarai
Keperluan Pejabat
5.14 Overhed
Organisasi
5.15 Bajet
Pemasaran
6.1 Proses Pengeluaran atau Operasi
6.2 Carta Aliran Proses
6.3 Kuantiti Yang Dikeluarkan atau Masa Operasi Perniagaan
6.4 Keperluan Bahan Mentah
6.5 Senarai Mesin & Peralatan
6.6 Susunatur Ruang Operasi
6.7 Jawatan Serta Bilangan Pekerja Operasi
6.8 Huraian Tugas
6.9 Kelayakan
6.10 Imbuhan : Gaji & Faedah
6.11 Overhead Operasi
6.12 Bajet Operasi
7. Rancangan Kewangan
Rancangan kewangan merupakan ringkasan kewangan yan menunjukkan keseluruhan kos pelaburan yang diperlukan untuk melaksanakan perniagaan keseluruhan kos pelaburan yang diperlukan untuk melaksanakan perniagaan, cadangan dan jumlah pembiayaan yang diperlukan serta prestasi kewangan yang bakal diperoleh daripada perniagaan yang dirancangkan ini. Istilah proforma digunakan dalam rancangan ini yang bermaksud jangkaan atau ramalan. Secara keseluruhannya, rancangan Kewangan ini menjustifikasikan daya maju kewangan secara keseluruhan mengenai perniagaan yang dirancangkan. Oleh yang demikian, pekara-pekara berkaitan kewangan yang disediakan uasahawan di dalam Rancangan kewangan ini ialah :
7.1 Kos Perlaksanaan Perniagaan
7.2 Sumber Pembiayaan Perniagaan
7.3 Profoma aliran wang Tunai
7.4 Profoma Penyata Pendapatan
7.5 Profoma Penyata Kunci Kira-kira
7.6 Profoma analisa Prestasi Kewangan perniagaan
7.7 Senarai Cagaran
7.8 Jadual Pengeluaran Pembiayaan
8. Bahagian akhiran
Bahagian akhiran RP mengandungi pekara-pekara akhir yang disediakan untuk Terdapat dua bahagian utama di bahagian akhiran ini iaitu, rumusan dan lampiran.
8.1 Rumusan
8.2 Lampiran
9. Penulisan RP
9.1 Bahagian Awalan
9.2 Rancangan Pengurusan
9.3 Rancangan Pemasaran
9.4 Rancangan Operasi
9.5 Rancangan Kewangan
9.6 Bahagian Akhiran
10. Pembentangan RP
Usahawan digalakkan membuat persiapan apabila tiba masanya RP perlu dibentangkan kepada mana-mana pihak yang berminat. Dalam pekara ini, pihak yang berminat mungkin terdiri daripada pelaburan, pihak bank atau peneroka modal yang tertarik dengan idea perniagaan yang telah ditulis di dalam RP. Oleh itu , tibalah masanya bagi usahawan untuk menyakinkan pihak-pihak yang berminat ini, dengan cadangan perniagaan yang telah disediakan.
11. Penutupan
Sebagai penutup, usahawan perlulah yakin dengan perniagaan yang telah dirancangkan dan membuat semua persediaan awal yang dapat membuktikan minat dan pengetahuan mereka mengenai perniagaan tersebut. Kajian mendapati kejayaan sesuatu perniagaan banyak bergantung kepada pengalaman dan pengetahuan yang dimiliki oleh uasahawan tersendiri. Selain daripada itu, persediaan modal untuk memulakan sesuatu perniagaan juga perli disediakan. Kebiasaanya, jumlah pinjaman yang diberikan oleh institusi kewangan bukanlah seratus peratus daripadajumlah keseluruhan kos projek yang diperlukan. Usahawan baru perlu menyediakan modal sendiri sama ada dalam bentuk wang tunai atau lain-lain aset tetap sekurang-kurangnya 25 % daripada jumlah kos projek tersebut. Menyediakan RP adalah satu pekara yang mudah sebab telah ada format-format tertentu yang boleh dijadikan pnduan. Tetapi, maklumat sebenar yang diperlukan untuk menyiapkan RP yang lengkap dan sempuna memerlukan masa, tenaga dan kos yang banyak.
No comments:
Post a Comment