Friday 26 August 2016

SABAH 4.0 magnitude earthquake hits Mt Kinabalu




KOTA KINABALU: Satu gempa bumi 4.0 magnitud melanda kawasan Gunung Kinabalu, beberapa barat 16km Ranau pada kira-kira 09:39 Jumaat, menurut laman web Jabatan Meteorologi Malaysia.

Gempa bumi, yang berlangsung kira-kira tiga saat, telah dirasai di Ranau, Kota Kinabalu, Penampang dan Tuaran.

Mountain Mollonius Tingdal berkata beliau dan beberapa pendaki sedang dalam perjalanan turun dari puncak ketika mereka merasai gegaran di Pondok Paka (3,080m).

"Ia berlangsung selama kira-kira tiga saat dan setelah memastikan semua orang yang baik, kami meneruskan perjalanan kami ke bawah," katanya.

Ketua Polis Daerah Ranau, Deputi Supritendan Mohd Farhan Lee berkata tidak ada laporan mengenai kerosakan atau kecederaan setakat ini.

"Kami sedang memantau keadaan," katanya.

Pekerja sebuah hotel di kaki gunung itu berkata hampir semua orang di dalam bangunan merasakan gempa bumi itu dan telah berlari keluar dari bangunan tersebut kerana takut sesuatu yang buruk.

"Ia adalah agak kuat dan hampir berasa seperti gempa maut tahun lepas," kata seorang pelanggan tetap di hotel ini, yang tidak mahu namanya disiarkan.

"Keadaan kembali normal selepas beberapa ketika tetapi kami masih bimbang," katanya.

Judie John, yang tinggal di tingkat lima kondominium di sini, berkata beliau merasakan gegaran juga.

"Saya bimbang pada mulanya tetapi bernasib baik kerana ia berhenti selepas beberapa saat. Saya berharap tidak akan ada lagi gegaran, "katanya.

Pemandu Minah Sidek, yang sedang mencari tempat letak kereta berhampiran Penampang, berkata dia berasa tanah berjabat walaupun berada di dalam keretanya.

No comments:

Post a Comment